mandag den 2. maj 2011

Graviditet og sundhed.

Midt i alt ægløsningstesteriet slog det mig, at jeg egentlig burde forberede mig meget bedre på graviditeten.

Indtil nu har det været meget på det mentale plan, jeg har forberedt og planlagt. Men min krop skal også spille en væsentlig rolle i det her, så den skal også forberedes.

Jeg er overvægtig. Ikke voldsomt, men mere end godt er. Så første punkt er kostændring og vægttab.
Der har jeg en suveræn støtte i min kæreste, der er god til at planlægge og motivere.
Hun har selv tabt sig en del ved hjælp af vægtvogterne online, så den hopper jeg med på fra NU!

Vi skal lave en madplan og lave portioner til fryseren, så vi altid har noget at tage op og ikke falder i hurtige og usunde panikløsninger.
Jeg elsker at lave mad, men hader at planlægge, så der supplerer vi hinanden godt.

Dernæst er der vitaminer og kosttilskud. Jeg tager nu en alm. multivitamin og supplerer med B-vitamin tilskud, for at få tilstrækkeligt med folinsyre. Skal måske også supplere med lidt ekstra jern allerede nu inden.

Til sidst - min krops fysiske tilstand...
Den har bestemt været bedre.

Jeg har tidligere trænet en del og været fysisk aktiv, men det er ikke ret meget, der sker på den front for tiden.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at gå til holdtræning, så som Step, Zumba, Yoga, Pilates osv. men den måde mit liv er delt op med 2 bopæle og hveranden uge det ene og det andet sted, er det umuligt at gå til noget fast.
Så istedet vil jeg begynde at løbe igen.

For nogle år siden, var jeg god til at løbe og løb 3 gange om ugen 5-7 km. Men efter en skade kom jeg aldrig rigtig i gang igen. Jeg er bestemt ikke et født løbemenneske.
Har utroligt svært ved at blive fanget i "åh det er så dejligt og jeg kan ikke undvære min daglige løbetur" følelsen. Men jeg ved at jeg kan træne mig op og finde en glæde og tilfredsstillelse ved at løbe.
Da de store drenge var mindre, stod jeg op 1 time tidligere om morgenen og løb inden vi skulle ud af døren. Det husker jeg som dejligt opfriskende og vil gerne tilbage til den følelse igen.

Det skal bare bygges op langsomt og nænsomt.

Jeg har tidligere med stor succés brugt et løbeprogram af Mette Bloch, hvor man langsomt træner sig op til at løbe 10 km på 12 uger, men jeg tror at jeg indtil videre satser på de første 6 uger og bliver glad, hvis jeg kan løbe 5 inden sommerferien.

http://www.vivamarathon.dk/bloch_begynder.pdf

Så jeg vil gå ud i gangen og støve løbeskoene af nu og komme ud i det dejlige vejr.

Starte på en sund og frisk livsstil - helt enkelt...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar